Hoedoen.be

Legt stap voor stap uit hoe je iets doet

Hoe sneller in slaap vallen? 10 tips voor een betere nachtrust!

Hoe sneller in slaap vallen? Neen, we gaan niet beloven dat je op 30 seconden in dromenland zal vertoeven, maar met onderstaande tips zou je toch al een heel eind moeten komen om snel in slaap te vallen.

Want we kennen allemaal dat gevoel wel: liggend in ons bed staren we naar het plafond, draaien we ons een zoveelste keer, nemen we onze gsm bij de hand, gaan we zitten lezen op een tablet,… wensend dat we in slaap vallen. Daarom tonen we 10 simpele tips die helpen om sneller in slaap te vallen.

Tips voor je naar bed gaat

1. Vermijd cafeïne, alcohol en chocolade en drink warme melk: Zelfs die ene koffie ’s morgens kan ervoor zorgen dat je ’s avonds last hebt om in slaap te vallen. Probeer daarom zoveel mogelijk koffie en cola te mijden en drink water tijdens de dag. Ook een glas warme melk voor het slapen gaan, staat alom bekend als hulpmiddel om sneller in slaap te vallen.

2. Creëer een comfortabele slaapomgeving: Zorg ervoor dat de slaapomgeving niet te koud, licht, warm of lawaaierig is. Een slaapmasker en oordopjes kunnen hierbij extra van dienst zijn.

3. Zet je gsm 1 uur voor het slapen gaan af: De straling van een smartphone, gsm of tablet vertraagt de aanmaak van melatonine en dat is een stof die bekend staat als ‘slaaphormoon’. Zet dus alle elektrische apparaten 1 uur voor je gaat slapen af en gebruik dus zeker je GSM niet als alarmklok ’s morgens, koop dan liever een goedkope alarmklok en gebruik die als alarm.

4. Wees fysiek actief tijdens de dag: Mensen die fysiek zijn geweest overdag, vallen algemeen sneller in slaap. Stop echter je fysieke activiteiten 3 uur voor je naar bed gaat. We kennen allemaal het gevoel wel dat je bent gaan sporten voor het slapen gaan en het voelt alsof je lichaam nog steeds ‘actief’ is in bed, iets wat te vermijden valt.

5. Neem een warm bad: Relaxen in een warm bad zal lichtjes de temperatuur van je lichaam verhogen en wanneer je er terug uitkomt, zal de snelle afkoeling de hersenen laten spiegelen met de snelle afkoeling wanneer het lichaam slaapt.

GOUDEN tip!

Surf naar slaapwijzer.net en maak kennis met de 7 stappen methode om je slaapproblemen op te lossen. Op deze website gaan ze de oorzaken van je slechte slapen aanpakken zodat je ook van een zorgeloze nachtrust kan genieten. Verder vind je er nog meer tips, raad en advies van een erkende slaapdeskundige. Een echte aanrader als je met zware slaapproblemen te kampen hebt.

Tips in bed

6. Beeld  je leuke dingen in en schakel je brein ‘uit’: ’s nachts piekeren over je werk, relatie, examen,.. Het zal allerminst je slaap bevorderen. Beeld je liever terwijl je in bed ligt leuke scènes in wandelend aan zee, lopend in een bos, zittend aan een meer,… Door zulke leuke, afleidende gedachten vallen we sneller in slaap.

7. Adem diep in: Wanneer je diep inademt, geven de hersenen een boodschap naar het lichaam dat het zich kan ontspannen. De bloeddruk en hartslag zullen hierdoor verlagen. Beeld je in hoe je positieve lucht diep inademt, hoe die doorheen je lichaam reist, alles wat negatief is wegblaast en je dat terug uitblaast. Je lichaam zal zich volledig ontspannen, wat een must is om in slaap te vallen.

8. Nog niet moe? Zoek afleiding in een boek. Herken je dat gevoel waarbij je vroeger je leerstof voor een examen of toets nog wou overlezen in bed, maar in slaap viel? Dankzij de afleiding van een boek vallen we sneller in slaap. Maar ga zeker niet lezen op een tablet want zoals aangegeven in stap 3 werkt dat eerder negatief dan positief.

9. Regelmaat: Als je elke dag op hetzelfde uur gaat slapen en opstaat, zal er een soort van biologische klok ontstaan in je lichaam als je in bed gaat. Hou er rekening mee dat veel uitgaan tot laat in de avond je slaappatroon dus kan doorbreken.

10. Neem een tablet melatonine: Een tablet melatonine zal ervoor zorgen dat je sneller in slaap valt en staat algemeen gekend als hulpmiddel bij slaapstoornissen. Ook in kersensap zou veel melatonine zitten dus ook dat kan je proberen.

Zoete dromen gewenst!

The following two tabs change content below.
Johan is mee verantwoordelijk voor de inhoud van hoedoen.be. Hij vindt het interessant om mensen met handige tips op weg te helpen naar een oplossing. Je kan hem vinden via Twitter, Linkedin en Google+

Laatste berichten van Johan Van Asch (toon alles)

Eén reactie

  • Helena bieber Luts schreef:

    Hallo ik ben helena,
    Ik kan niet zo goed slapen! Als ik in men bed lig dan blijf ik wakker tot 23:00
    Blijf ik wakker en dan pas val ik in slaap en s’ morgens ben ik nog altijd moe !
    Kunnen jullie me helpen??
    Groetjes Helena bieber Luts

Laat een reactie na