Hoedoen.be

Legt stap voor stap uit hoe je iets doet

Hoe mijn sportprestaties optimaliseren?

In de sportwereld is het van belang om optimaal te kunnen presteren. Maar door alle afleiding en werkzaamheden daarnaast is het soms lastig om je voor 100% in te kunnen zetten in de sportschool of bij je sportvereniging. Hoe zorg je er nu voor dat je lichaam in topconditie is zodat je elke dag weer voor 100% kan inzetten.

Rust

Als eerste is het belangrijk om tijdig rust te nemen. Zorg ervoor dat je na een hele dag werken eerst even tot rust komt voor je gaat sporten. De rust is van belang om herstel te geven aan je spieren en gewrichten die je heel de dag al hebt gebruikt. Doordat je op de juiste tijden rust houdt herstellen je spieren optimaal en dit voel je misschien niet op dat moment, maar wel na het sporten. Vaak is oververmoeidheid van spieren en gewrichten een klacht die ervoor zorgt dat mensen tijdelijk of helemaal niet meer kunnen sporten. Let dus goed op je rust.

Voeding

Naast genoeg rust is voeding ook van belang bij het sporten. Als je gezond eet kun je beter presteren. Gezond eten houdt niet alleen in dat je veel vis, groente een fruit moet eten. Ook moet je letten op de hoeveelheid die je eet. Zit je veel stil op een dag dan moet je minder eten dan iemand die heel de dag actief bezig is met sporten en bewegen. Verder is het van belang dat je op bepaalde tijden eet en je eten afwisselend genoeg is. Zo krijg je van alle voedingsstoffen iets binnen. Je zorgt ervoor dat jouw lichaam precies binnen krijgt wat het nodig heeft om sterk en fit te blijven. Je kunt de voeding eventueel aanvullen met zogenoemde voedingssupplementen. Dit zijn natuurlijke stoffen die het de herstelperiode van het lichaam versnellen. Zo zorg je ervoor dat elke dag als je wat aan sport gaat doen je lichaam in topconditie is.

Juiste oefening

Het is niet alleen van belang om alle oefeningen in 1 keer uit te voeren, maar het is ook van belang dat je op een bepaald moment precies de goede oefening doet. Zorg er eerst voor dat je jouw lichaam opwarmt voor je zware en intensieve oefeningen doet. Dit zorgt ervoor dat het lichaam jouw spieren al heeft voorbereid op inspanning en ze zich hier sneller aan aanpassen. Verder is het ook belangrijk dat je de oefening die je doet ook goed uitvoert. Anders train je er niet de spieren mee die ervoor bedoeld zijn, en dit kan leiden tot andere blessures. Mocht je jezelf weleens afvragen of je de oefening wel goed doet is het altijd aan te raden naar de instructeur te lopen voor vragen of tips.

The following two tabs change content below.

Nick Van Ranst

Nick is mee verantwoordelijk voor de inhoud van hoedoen.be. Hij vindt het interessant om mensen met handige tips op weg te helpen naar een oplossing.

Laat een reactie na