Zo kom je gezond en fit de zomer door

De zomer is een heerlijke tijd van het jaar, maar het kan ook een uitdaging zijn om je gezondheid en fitness niveau te behouden. Dit komt doordat we gemakkelijk verleid worden om ongezonde hapjes te nemen en meer tijd doorbrengen met vrienden en familie, waardoor we minder bewegen.

Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen om ervoor te zorgen dat je gezond en fit blijft tijdens de zomer. Hieronder vind je enkele tips:

1. Kies voor gezonde snacks

Wanneer je honger krijgt tijdens de zomer, probeer dan gezonde snacks te eten in plaats van ongezonde dingen zoals ijs of chips. Er zijn tal van gezonde snacks die je kunt maken of kopen, waaronder fruit, groenten, noten en magere yoghurt. Wil je ook jouw portemonnee gezond houden? Tijdens de zomer  kunnen groenten en fruit vaak in de aanbieding zijn, vooral in Lidl folder vind je de laatste tijd veel aanbiedingen terug van gezonde producten.

2. Drink genoeg water

Het is belangrijk om voldoende water te drinken tijdens de zomer, omdat je sneller uitgedroogd raakt door het warme weer. Zorg ervoor dat je minstens 8 glazen water per dag drinkt om ervoor te zorgen dat je voldoende vocht binnenkrijgt.

3. Beweeg elke dag

Probeer elke dag minstens 30 minuten te bewegen, zodat je niet aankomt tijdens de zomer. Je hoeft niet naar de sportschool te gaan of een workout-routine te volgen, maar probeer wat lichaamsbeweging in je dag te integreren. Ga bijvoorbeeld een wandeling maken, fietsen of zwemmen. Of misschien heb je wel grootste doelen, zoals eindelijk eens die marathon lopen?

4. Zorg voor voldoende slaap

Het is belangrijk om voldoende slaap te krijgen tijdens de zomer, omdat je lichaam dan kan herstellen van de inspanningen die je gedurende de dag hebt gedaan. Probeer elke nacht minstens 7-8 uur te slapen.

5. Eet regelmatig

Een gezond dieet is cruciaal om gezond en fit te blijven, dus zorg ervoor dat je regelmatig eet tijdens de zomer. Probeer elke 3-4 uur te eten, zodat je lichaam de voedingsstoffen krijgt die het nodig heeft om goed te functioneren.

6. Drink met mate!

Het is verleidelijk om meer alcohol te drinken tijdens de zomer omdat er veel feestjes en borrels zijn, maar het is belangrijk om  met mate te drinken. Alcohol kan namelijk deels verantwoordelijk zijn voor ongezond eetgedrag en het kan je ook uitdrogen, waardoor je meer kans hebt om gezondheidsproblemen te krijgen.

Want een Belg drinkt sowieso al veel, volgens VAD (Vlaamse Expertisecentrum Alochol en andere drugs) drinkt de gemiddelde Belg: 4,4 liter bier, 3,4 liter wijn, 1,1 liter sterke drank en 0,3 liter andere alcoholische dranken per jaar.

7. Neem vitamines

De zomer is een geweldige tijd om extra vitamines binnen te krijgen, omdat er veel vers fruit en groenten beschikbaar zijn. Kies bijvoorbeeld voor appels, aardbeien, broccoli of wortels om je dagelijkse inname van vitamines te verhogen.

8. Ga naar buiten

Probeer zo vaak mogelijk naar buiten te gaan tijdens de zomer, want het kan je helpen om gezond en fit te blijven. Buitenlucht is namelijk goed voor je gezondheid en het kan ook helpen om stress te verminderen.

9. Wees sociaal

Het is belangrijk om sociale contacten te onderhouden tijdens de zomer, omdat dit een positieve invloed kan hebben op je mentale gezondheid. Probeer bijvoorbeeld afspraakjes te maken met vrienden of familie, of ga naar een café of park.

10. Doe aan ontspanning

Het is belangrijk om af en toe te ontspannen tijdens de zomer, omdat dit je kan helpen om geestelijk in balans te blijven. Probeer bijvoorbeeld een boek te lezen, een warme douche te nemen of wat muziek te luisteren.

Als je deze tips opvolgt, kom je gezond en fit de zomer door!

The following two tabs change content below.

Nick Van Ranst

Nick is mee verantwoordelijk voor de inhoud van hoedoen.be. Hij vindt het interessant om mensen met handige tips op weg te helpen naar een oplossing.

Leave a Comment