Hoe voordelengids opzeggen?

Het Nederlandse bedrijf Voordelengids houdt er naar onze bescheiden mening vreemde verkoopspraktijken op na: Men deelt ‘kortingskaarten’ of ‘kortingspasjes’ uit en vraagt hiervoor een kleine verzendingskost, maar de kleine lettertjes in de bestelbon vertellen iets anders. Wat blijkt uit de vele reacties en commentaren op internet: Van zodra je je handtekening en rekeningnummer geeft, wordt er via domiciliëring jaarlijks al snel zo’n 50 tot 80€ van je rekening gehaald. Voor heel wat mensen is snel opzeggen dan ook de boodschap, dit is hoe je dat doet:

Stap 1: Stuur een aangetekende opzegbrief
Heb je een contract getekend? Dan zijn er 2 data die je moet onthouden:
7 dagen na ondertekening contract: Je kan gratis en kosteloos opzeggen tot 7 dagen na ondertekening van het contract. Rekening houdend met de 3 werkdagen dat een aangetekende zending onderweg is, betekent dat wel dat je tot maximum 4 dagen na ondertekening je aangetekende brief al moet gepost hebben. Snel zijn is hier dus de boodschap.
3 maanden voor jaarlijkse verlenging van het contract: Zijn de 7 dagen voorbij of loopt je contract al een tijd? Dan hang je automatisch vast aan het betalen van een jaarlijks bedrag. Als je je abonnement wil sluiten, zorg er dan zeker voor dat je opzegbrief bij hen binnen is nog voor 3 maanden voor de automatisch jaarlijkse verlenging. Bijvoorbeeld: Heb je getekend op 1 januari 2014, zorg er dan voor dat je opzegbrief nog voor 1 oktober 2015 bij hen is toegekomen of je zal ook gefactureerd worden voor 2016.

Je contract stopzetten door te bellen of mailen naar Voordelengids is geen geldige opzegmethode en wordt juridisch niet aanvaard. Je kan wel proberen, maar het zal tegen jou gebruikt worden achteraf. Opzeggen kan enkel en alleen via een aangetekend schrijven gebeuren. Het zal je zo’n 7€ kosten bij de Post om dit te doen, maar dat is nog altijd beter dan jaarlijks 80€ gefactureerd worden. De opzegbrief zou er bijvoorbeeld zou kunnen uitzien:
Van:
Uw naam
Uw straat
Uw postcode en gemeente

Aan:
Voordelengids België
t.a.v. klantendienst
Lange Klarenstraat 12
2000 Antwerpen

Betreft: Stopzetting contract Voordelengids – klantnummer: XXXX

Geachte mijnheer/mevrouw,

Graag wens ik met onmiddelijke ingang, rekening houdend met de in het contract voorziene opzegtermijn van 3 maanden, mijn contract bij Voordelengids stop te zetten.

Ter vervollediging van deze stopzetting geef ik mijn gegevens mee:
Naam: XXX
Voornaam: XXX
Klantnummer: XXXX
Adres: XXXX
Telefoonnummer: XXXX
E-mailadres: XXXX

Graag zie ik uw bevestiging van deze stopzetting tegemoet.

Met vriendelijke groeten,
Naam
Handtekening

Stap 2: Print dubbel af en verstuur aangetekend
Print de brief vervolgens dubbel af (1 exemplaar voor u en 1 exemplaar voor Voordelengids) en steek de voordelenpas(sen) er mee bij. U verstuurt hiervan 1 exemplaar aangetekend per post naar: Voordelengids België – t.a.v. klantendienst – Lange Klarenstraat 12 – 2000 Antwerpen en het andere hou je bij.

Belangrijk: Hou ook het postbewijs van de aangetekende verzending en een kopie van de brief die u verzond goed bij. We kregen verschillende reacties van mensen waartegen Voordelengids beweert dat ze zogezegd niet tijdig binnen de opzegtermijn hebben opgezegd en alsnog dienen te betalen. Mits u het bewijsmateriaal bijhoudt, staat u sterk in uw schoenen en kan dat u niet overkomen.

Het kan nog makkelijker: Voordelengids online opzeggen via sepastop.eu

Geen idee hoe de brief te versturen? Ga naar sepastop.eu en regel het hier. Je brief wordt aangetekend verstuurd voor jou! Je hoeft het huis niet uit en je bent 100% zeker van je opzegging: ga naar sepastop.eu.

The following two tabs change content below.
Johan is mee verantwoordelijk voor de inhoud van hoedoen.be. Hij vindt het interessant om mensen met handige tips op weg te helpen naar een oplossing. Je kan hem vinden via Linkedin

44 reacties

  • Ralph Valkenburgh schreef:

    Heel erg bedankt voor dit stappenplan. Ik heb namelijk meerdere malen in de laatste dagen een mail geprobeerd te sturen, maar ze hebben de Captcha borders en inputbox gewoon verwijderd van het contact formulier. Handig heh? Ik zit nu in China tot januari 2015 en kan dan pas een aangetekende brief versturen. Ik zou ter bevestiging, als het is gelukt, of als het magisch is mislukt aan hun kant, u op de hoogte houden van mijn zaak.

  • jacqueline schreef:

    hoi Johan
    Ik heb een vraag ik heb ook zn voordelengidspasje en ik wil hem ook opzeggen maar ik heb verschillende adresgegevens van hun . die van nederland -vezelbaan 13 , Belgie-langeklarenstraat 12 en nog eentje van duitsland welke moet ik nou kiezen?

    groetjes jacqueline

  • Luc schreef:

    Dag Johan
    Zoals zovelen wil ik ook de Voordelengids stopzetten.
    Maar als ik naar het adres zie staat er Klarenstraat 12 2000 Antwerpen.
    En in de opzegbrief staat er Klarenstraat 12 C 2000 Antwerpen.
    Naar welke nummer moet ik nu de brief opsturen

    Mvg Luc.

  • Melissa schreef:

    Dank je wel voor deze stappenplan! Wil zo snel mogelijk van deze oplichterij af. Ze hebben mij goed beetgenomen!

    1 enkele vraag heb ik wel en dat is: Ik heb helaas die voordelepassen in de vuilbak weggegooid sinds mijn man de contract had ondertekent en hij geen Nederlands begrijpt, toen hij thuis kwam dacht ik dat het reclame was dus stond er niet bij stil. Wat moet ik nu doen?

    • Lee schreef:

      Ik heb ook geen passen meer. Ik heb op het zelfde dag die teruggestuurd maar niet aangetekend. . .
      Eigenlijk vragen zij pasjes terug sturen binnen die eesrte 7 dagen. Ik heb ge-emaild en antwoord gekrijgen ,dat ik gewoon aangetekende brief moest sturen . Niks over passen of iets anders. Dus wacht ik nu op mijn bevestiging .

  • sylvia scheffer schreef:

    Ik woon in Nederland en heb al op verschillende manieren proberen op te zeggen !! Wat nog steeds niet gelukt is !!! Hopelijk gaat het met U stappen plan lukken ….
    Alleen 1 vraag moet ik de aangetekende brief nu sturen naar Belgie of een adres in Nederland……????
    Het adres wat ik heb is : Voordelengids eu
    Vezelbaan 13
    2352 DM Leiderdorp…

    Vr Groet S Scheffer….en bedankt voor U stappen plan

  • Liesbeth schreef:

    Beste
    Heel erg bedankt voor dit voorbeeld.
    Ik heb de voordelengids opgezegd vorig jaar in mei en ben zo dom geweest mijn bewijs weg te smijten. Ik ben furieus over de gang van zaken daar. Ik snap niet dat ze daar zelf geen gegevens van hebben, en ik kreeg nochtans een mail dat alles in orde was. Zo zie je maar weer dat een mens snel misleid kan worden!
    Mvg

    • Asphodèle schreef:

      Beste,
      Hier juist hetzelfde!! Ik heb mijn contract 3 maanden VOOR het einde van mijn contract in juli 2013 SCHRIFTELIJK EN AANGETEKEND opgestuurd! Heb nadien ook nog gebeld om te vragen of ze het degelijk ontvangen hadden, alles was in orde en contract afgesloten!! Spijtig dat ik het niet opgenomen heb!! Nu zeggen ze een anderhalf jaar later dat ik nog klant ben. Ik ben razend kwaad en ga iets doen via Test Aankoop

      • Johan Van Asch schreef:

        Hallo Asphodèle,
        Begrijpelijk dat je kwaad bent want net zoals de klant regels dient te respecteren, dient Voordelengids andersom natuurlijk ook zijn eigen regels en de wet te respecteren tov mensen die correct hebben opgezegd. Als je je verzendbewijs en kopie van de brief nog hebt, ben je in principe altijd in je recht. Ik duim voor je mee dat het in orde komt!

  • Jessica schreef:

    Hallo,

    Ik heb me vorig jaar op,een babybeurs ook laten vangen! Daags nadien onmiddellijk aangetekend opgezegd, met passen erbij. We hebben nog het bewijs van de post dat het aangekomen is. Nu sinds vorige week toch een bericht van domiciliering gekregen, ik heb deze onmiddellijk laten blokkeren . Vandaag een voicemail ( wat had ik spijt dat ik niet kon opnemen) dat ze geen betaling gekregen hebben en dat ze een overschrijving gaan opsturen.
    No wat dat ik deze betaal! Wat kan ik nu nog doen?

    Groetjes jessica

    • Johan Van Asch schreef:

      Hallo Jessica,
      Als je het postbewijs en een kopie van de brief hebt, ben je altijd in je recht. Wat ik in jouw plaats zou doen is gewoon even een mailtje sturen naar info(at)voordelengids.be met de melding dat je onterecht een factuur hebt gekregen want dat je de dag na je inschrijving al aangetekend had opgezegd (eventueel incl. kopie van je opzegbrief en scan van je postbewijs). Dan zien ze meteen dat je heel correct bent geweest en ze je niets kunnen maken.
      Hoop voor je dat het in orde komt!

  • Myrthe schreef:

    Beste,

    Bedankt voor het duidelijke stappenplan.
    Ik ben er gelukkig op tijd bij, ze hebben het mij namelijk vandaag aangesmeerd. Ik vroeg me echter af of ik de aangetekende brief dan moet aanpassen naar opzegtermijn van 14 dagen ipv 3 maanden?
    Hoe kan ik dit best verwoorden?

    Alvast bedankt

  • Myrthe schreef:

    Beste,

    Ik heb twee voordeelkaartjes, moet ik dan bij klantennummer, de beide nummers opgeven?

    Alvast bedankt

    • Johan Van Asch schreef:

      Dag Myrthe,

      Je vermeldt gewoon in de brief dat je gebruik wenst te maken van de kosteloze opzeg binnen 7 dagen na ondertekening van de overeenkomst en stuurt deze aangetekend op. Het is inderdaad aan te raden om beide nummers te vermelden, zo ben je altijd safe.

      opgelet: het is een opzegtermijn van 7 dagen en niet 14 dagen (niet hetzelfde principe als bij verkoop op afstand dus).

      Veel succes!

  • aimy schreef:

    ik wil mijn voordelengids kaart op stop zetten! moet ik het persee
    voor 3 maanden dat ik het heb aangeschaft het brief versturen.
    of mag het ook veele vroeger versturen?
    ok heb het in april aan geschaft mvg

    • Johan Van Asch schreef:

      Hallo Aimy,
      Nee je kan nu al opzeggen, maar het is voor de zekerheid dan best dat je in je aangetekende brief vermeldt dat je normaal pas moet opzeggen in januari 2016 om 3 maanden later verlenging in april 2016 te vermijden, maar dat je dat nu al wenst op te zeggen. Dan staat het er nog eens extra duidelijk in en kan er geen discussie zijn.

  • Rosita schreef:

    Heel leuk deze stappen plan heb ik al drie keer naar hun opgestuurd en nog ontkennen zij de stopzetting en moet ik als nog betalen.
    Ik ga straks weer bellen want ik weiger om te betalen aan deze vieze oplichters.
    Heel leuk een man die aan je deur komt en beweert dat het na 1 jaar automatisch stopgezet wordt en dus niet wordt gedaan.
    Ben nu al 3 maand veder en nu gaan ze dreigen met een incassobureau
    Ik vind dit echt niet kunnen hoor. Het gaat hun alleen maar om het geld maar dat mensen steeds minder geld krijgen en het niet kunnen betalen interesseert hun niet.

    • Johan Van Asch schreef:

      Dag Rosita,
      als je bovenstaand stappenplan volgt en nog voor 3 maanden voor de jaarlijkse verlening opzegt met een aangetekend schrijven waarvan je een kopie en verzendbewijs bewaart, is er nooit een probleem normaal gezien. In alle andere gevallen (vb. telefonische opzegging, niet-aangetekend schrijven, te late opzegging,…) heb je geen enkel bewijs en ben je in het nadeel. Probeer je case dus goed te onderbouwen.

    • Micky schreef:

      Het is een grote oplichterij, zelfs als je de kaart niet activeerd toch moet je betalen en dat was niet de afspraak en ze zijn heel goed met je bang te maken door je rekeningen te laten opsturen door het incassobureau

  • Robin Roovers schreef:

    Dag Johan,

    Ik heb de dag nadat ik me geregistreerd had via een meisje op straat een aangetekende brief gestuurd. Volgende week is het vier weken geleden (en dus zou dan het bedrag af mijn rekening gaan). Ik heb nog geen bevestiging ontvangen, ookal vroeg ik hier wel om? Wat doe ik het best, hen contacteren of nog even afwachten?

    Dankjewel.

    Met vriendelijke groetjes,
    Robin

    • Johan Van Asch schreef:

      Hi Robin,
      Als je de brief aangetekend hebt verstuurd en je hebt het verzendbewijs, hoef je je nergens zorgen over te maken. Het is natuurlijk nooit verkeerd om nog eens na te vragen of je al uit hun systeem bent verwijderd, dan ben je meteen 100% zeker dat het al in orde is gebracht 🙂
      Groeten,
      Johan

      • Robin Roovers schreef:

        Dag Johan,

        Ik heb zopas ontdekt dat voordelengids het geld TOCH van mijn rekening gehaald heeft. Ik heb gehoord bij mijn bank dat het mogelijk is dit geld terug te vorderen. Ik vrees echter dat ik hiermee nog steeds problemen ga hebben met voordelengids. Wat doe ik dus het beste ivm voordelengids?

        Met vriendelijke groetjes,
        Robin

  • waegneer schreef:

    geachte
    Ik ben zeer tevreden over het stappenplan want had al op verschillende sites gekeken en alleen negatieve zaken gelezen , ik ga nu het contract opzeggen via u stappenplan.
    alvast bedankt voor de goede tips
    groetjes
    sebastiaan

  • Yannick schreef:

    DIt kan je ook in je brief vermelden:

    Graag zie ik uw bevestiging van dit schrijven en binnen de acht dagen uw eventuele opmerkingen te maken van deze stopzetting tegemoet; na deze termijn zal ik mijn opzeg als behoorlijk door u aanvaard beschouwen.

  • Meike schreef:

    Ze hebben mij dit ook vandaag gevraagd. Ik heb het contract vandaag ondertekend. Als ik vandaag een aangetekende brief stuur, kunnen zij dan als zij deze niet respecteren als nog aan mijn rekening? Wat dan?

    Al vast bedankt!

  • Van Rompay Femke schreef:

    Ook ik zit in dezelfde situatie. 7 januari 2015 heb ik mijn handtekening en rekeningnummer op het formulier gezet en werd er een kleine €80 van mijn rekening gehaald. Mijn aangetekende brief is net opgemaakt en gaat morgen nog op de post. Alle documenten die ik van hen heb gekregen stuur ik mee terug op, mogen ze met plezier houden. Heb wel van alles foto’s genomen.

    Vroeg mij wel één ding af: had 2 pasjes gekregen en heb dus in mijn brief de 2 klantennummers opgegeven maar toen ik maanden geleden mij online wou registreren lukte dit langs geen kanten. Ik heb alle documenten maar heb mij nooit kunnen registreren via hun website. Kan dit voor problemen zorgen i.v.m. de verwijzing naar de klantennummers van de pasjes?

    Alvast bedankt!

  • kevin schreef:

    2 Jaar geleden was een aangetekende brief door ons verstuurd naar desbetreffende instantie en heb ze 2 jaar niet meer gehoord, nu komen ze vragen via een incassobureau voor lidmaadschap voor 2 jaar te betalen en dat ze niets hadden aangekregen, uiteraard geen kopie genomen van de brief en het verzendpapier niet meer omdat ik dacht dat alles van de baan was. Desondanks betaal ik niets meer aan hen, ze mogen een deurwaarder sturen (deze is geen gerechterlijke deurwaarder) en kan dus voor de deur blijven staan vragen om te betalen wat ik dus uiteraard niet doe. Het zijn bewuste administratieve fouten waar ze de mensen mee hebben en dit geldt ook voor de mensen die dit stappenplan uitvoeren. Zelf betaal ik geen euro en leg klacht neer bij de politie. Desbetreffende instantie kan ook geen contract voorleggen met een handtekening en zodoende is er dus geen contract. Dit zal een eindeloze discussie worden maar ik zet hen gewoon in de spamlijst en ga voort met mijn leven zonder afgetroggeld te worden want dit is pure diefstal.

  • Jolien schreef:

    Geachte,

    Is het ook mogelijk om het pakketje met de pasjes en bijhorende papieren te gaan afgeven bij hun bureau in Antwerpen zodat ik dit niet moet doen via een aangetekende zending?

    Mvg

    Jolien

  • kenneth schreef:

    als je daar zo zeker van ben

    volgens je stappen plan
    e als ik in 2014 email krijg dat het dossier gesloten
    is en heb zwart op wit in hand . en nu zijn we 2015
    waarom ze dan nog een facturen sturen van 2 jaar terug waar ik anders nog nooit herinnering van gehad en nu plots plaaats van 79.95 moet 100 euro betalen vo het niet op tijd betalen van factuur van twee jaar terug waar ik nu me eerst herinnering brief van krijg plus ik zwart op wit heb van de bank dat die factuur wel betaald is geweest is . en nu geef me daar ma eens raad op .

    een ding hou alles goed bij da als bewijs het zijn bedriegers !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • Michèle schreef:

    Waarom onderneemt geen enkele instantie of vereniging voor consumentenrechten iets tegen deze oplichters. Ook ik ken mensen die door Voordelengids al een half jaar lang bestookt worden met mails van Voordelengids zelf, maar ook van een incassobureau. En ondanks 2aangetekende brieven, inclusief terugzendend van de pasjes en mailverkeer met ingescande bewijzen van aangetekende zendingen. Die oplichters gaan maar door met hun intimidatie….. De laatste mail was echt hilarisch: “bedankt voor het verlengen van uw contract”….. Zo begon die mail. Ze kunnen daar echt niet lezen. Hoog tijd dat daar iets aan gedaan wordt.

    • Nick Van Ranst schreef:

      Dag Michèle, het is inderdaad heel spijtig te moeten lezen dat Voordelengids haar “praktijken” kan verderzetten. Het opzeggen van hun contract zou niet zo moeilijk mogen zijn.

  • ilse schreef:

    Beste, mijn dochter van 20 heeft zich ook laten vangen in de kerstvakantie in Antwerpen op de Meir. De verkoper bleef maar ratelen, en het zou geen probleem om op te zeggen, gewoon de briefomslag dicht kleven, op de achterkant opzegging opschrijven en terug sturen, ik heb dit dus niet aangetekend gedaan, want dit was niet nodig zei de verkoopster. Dus hebben we dit diezelfde nog gedaan, en nu is er 49.95 euro van haar rekening, en voor een student is dit veel geld! Hoe kan ik dit nu toch nog opzeggen, maar ik heb geen klantnummer, daar ik alles terug gestuurd heb. Echte oplichters zijn het!!!!

  • Sebastian schreef:

    Johan
    Ik woon in belgie en wil uw stappenplan volgen maar ik ben die kaart al 3 jaar kwijt en elk jaar vergeet ik er naar te zoeken en zo betaal ik elk jaar opnieuw 70 euro … op men kaart daar stond men klantennummer op . Hoe kan ik mijn klantenkaart nu ergens anders terug vinden ?? Hoe is het mogelijk dat deze organisatie blijft bestaan … !

    • Nick Van Ranst schreef:

      Dag Sebastian, heb je toevallig niet ergens een factuur van Voordelengids liggen? Daarop staat zeker je klantennummer. Je kan hen ook altijd proberen bereiken om zo je klantennummer op te vragen.

  • Anoniem schreef:

    Hallo,
    Ik ben ook opgelicht geweest door Voordelengids maar ik was toen minderjarig (17j), is dit zelfs wel legaal? Ik wou deze week opzeggen (3maanden op voorhand) maar ze hebben de verlenging van mijn contract nu 3 maanden vervroegd. Wat moet ik nu doen? En wat zijn de gevolgen als ik hen negeer nadat ik mijn aangetekende brief heb opgestuurd?

  • Karolien schreef:

    Hier dus van hetzelfde probleem… ik heb me ook laten vangen en vorig jaar in februari aangetekende brief gestuurd… resultaat dit jaar een factuur en de dag nadat ik deze factuur gekregen heb heb ik nogmaals een aangetekende brief verzonden naar Antwerpen met ontvangstbevestiging erbij zodat ik weet dat ze deze gehad hebben want aan de telefoon hadden ze mijn brief van vorig jaar niet gekregen.. ben alleen mijn bewijsje kwijt.. weet dus niet meer waar ik deze gezet heb. Maar na 2weken heb ik dus geen ontvangst van hun gekregen (die rode kaart van post!!) En wel een email van het incassobureau Credifixx.nl

    Dieven ja!

  • Sharon schreef:

    Hoi hoi hoe kom ik van hun af ik heb 2 jaar geleden al alles stop laten zetten en zelfs betaald alles via incasso dus dacht dat ik van hun af was maar niet dus nu wordt ik weer lastig gevallen door die incasso en moet ik weer betalen het zijn oplichters en alleen nu betaal ik niks meer ik ga verdere maatregelen nemen wand dit kan echt niet het zijn oplichters dat blijkt wel ik kom nooit van hun af

    • Ks schreef:

      Hallo,

      Ik heb net hetzelfde probleem.

      Heb enkele jaren geleden alles opgezegd op de correcte manier en toch elk jaar haalden zij geld van mijn rekening terwijl Ik nooit domiciliering heb geaccepteerd!!

      Enkele maanden geleden via de bank dat volledig laten blokkeren en toch nog 80€ kunnen terugvorderen maar nu krijg ik een email van Credifixx dat ik meteen 106€ moet betalen ! Indien dit niet gebeurt sturen zij deurwaarder.

      Iemand die mij kan zeggen wat ik moet doen want ben echt niet van plan dit nogmaals te betalen. Probeer dit al 3 jaar stop te zetten en als ik bel word ik als een stuk vuil behandeld en heb ik zogezegd nooit een brief verzonden terwijl ik de bewijzen van aangetekend zenden wel heb !

  • Pieterjan Bogaerts schreef:

    Hey Johan,
    Ben spintig genoeg ook in de val getrapt. Zou het abbonement geel graag opzeggen maar in je stappenplan zeg je dat je de pasjes mee moet opsturen. Het grote probleem is sat ik de pasjes niet meer heb. Mijn portomonnee is ooit gestolen en deze zaten daar in. Is dat een probleem om het abbonement toch stop te kunnen zetten?
    Vriendelijke groeten,
    Pieterjan

Leave a Comment