fbpx

Hoe blaren voorkomen en vermijden?

Als je net als mij elk jaar de 10 Miles in de ogen kijkt en je hebt net op dat moment last van blaren op je voet door het trainen, kunnen die wel eens zuur opbreken. Het ontstaan ervan kan op verschillende manieren gebeurd zijn, bijvoorbeeld de wrijving met een sok, nieuwe loopschoenen of te grote/te kleine schoenen. Het principe is dat door de wrijving van nieuwe schoenen of bijvoorbeeld natte voeten door zweet of water de huid soepeler maken en die daardoor breekbaarder wordt en dus stuk gaat. Feit is dat een blaar op je voet tijdens het lopen bijzonder pijnlijk kan aanvoelen en op die manier je sportieve prestaties of zelfs dagelijks gemak fors kan hinderen. We hebben er dus alle baat bij om een blaar op onze voet te vermijden. En dat doen we zo:

Stap 1: Juiste schoenen

Tijdens het lopen zwellen je voeten. Zorg er dan ook voor dat de schoenen die je koopt een maat groter zijn dan je standaard schoenmaat en er nog een kleine ruimte is in het teengebied.

Stap 2: Speciale sokken

Veel blaren ontstaan door de langdurige wrijving van zweetvoeten en een sok. Daarom zijn er speciale sokken ontwikkeld voor lopers die uit synthetische stof zijn in plaats van katoen en bovendien voeten koel en droog houden tijdens het lopen en op die manier ‘anti-blaar’ effect creëren. Een ‘trucje’ dat sommigen ook gebruiken is 2 paar sokken over elkaar aantrekken. Het idee daarbij is dat de sokken een wrijving met elkaar creëren in plaats van met je voet. Al ben ik zelf eerder voor de eerste oplossing te vinden.

Stap 3: Voet intapen

Ja, je kent ze wel: De types die voor een wedstrijd hun voeten staan in te tapen. En gelijk hebben ze: tape aanbrengen op probleemgebieden helpt effectief blaren te voorkomen. Al moet daarbij wel gezegd worden dat de tape in geen geval kreuken mag bevatten en ook niet té strak mag spannen.

Stap 4: Vaseline

Sommigen houden er als oplossing op na om wat vaseline aan te brengen op probleemgebieden. Daardoor is de wrijving minder hard en ontstaan blaren minder snel. Al is het hier dan weer oppassen voor de juiste hoeveelheid: Te veel vaseline zorgt ervoor dat je voet rondzwemt in de vaseline.

The following two tabs change content below.
Johan is mee verantwoordelijk voor de inhoud van hoedoen.be. Hij vindt het interessant om mensen met handige tips op weg te helpen naar een oplossing. Je kan hem vinden via Linkedin

Laatste berichten van Johan Van Asch (toon alles)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.