fbpx

Hoe maak je van je webshop een geldmachine?

Bakken met geld verdienen met een simpele webshop, een droom? Niet als je onderstaande tips volgt, want met een waterdicht concept, een doordachte strategie en een degelijke webshop kan je al een heel eind komen. Benieuwd of jouw droom het najagen waard is? Doorloop volgende tips en krijg meteen antwoord op die vraag! Succes!

Een waterdicht concept

Een goede webshop die staat of valt met de kwaliteit van je concept. Een goed idee is goud waard, maar de uitwerking van je concept zal bepalen of je er ook ver mee komt. Het zit ‘m in de details. Hoewel je niet op elk obstakel voorbereid kan zijn en het praktisch onmogelijk is om alles tot in de kleinste puntjes te plannen is een goede voorbereiding en een grondig uitgewerkt concept de stevige basis die je nodig hebt om op te bouwen.

Een waterdicht concept ja, maar zorg dat er ruimte is voor aanpassingen. Niets gaat 100% zoals je verwacht. Er zullen onverwachte struikelblokken en hindernissen op je parcours naar succes tevoorschijn komen. Een goed concept is daarom ook flexibel in zijn uitwerking. Dat geldt trouwens ook voor de ondernemer: een veerkrachtige mindset staat gelijk aan een winnaarsmentaliteit.

Doelgroep

Een waterdicht concept? Prima! Maar daar houdt het niet op. Nee, daar begint het pas! Want of je nu een fantastische dienst of ronduit innovatief product aan de man wil brengen, het bepalen van ‘die man’ – van je doelgroep dus, is essentieel om die geldmachine ook effectief te laten draaien. Waarom? Zodat je straks ook gericht kan gaan communiceren en in dialoog gaan met jouw publiek. Je wil je doelgroep zo goed mogelijk leren kennen. Hoe ze leven, hoe ze het liefst betalen, hoe ze plezier maken, … Spreek bijvoorbeeld eens met een Payment Service Provider om meer te weten te komen over het betaalgedrag van je doelgroep en volg de hashtags die zij volgen om een beter beeld te krijgen van welke informatie zij willen ontvangen.

Denk eraan: je product of dienst is niet ‘voor iedereen’. Simpelweg omdat die ‘iedereen’ niet bestaat. Zelfs de grote jongens zoals Bol.com en Coca-Cola, die hun succes al bewezen hebben, bakenen hun doelgroep minutieus af en richten zich enkel tot hun ideale klant. Het maakt marketing eenvoudiger, gerichter én doeltreffender. En laat dat nu net zijn waar voor kleinere spelers het geld ligt: marketing die niet veel kost, maar wel zijn doelen behaalt!

Webshopplatform

Het juiste webshopplatform kiezen is de volgende stap. Kies voor een platform dat kan meegroeien met je webshop en dat minimaal de functies biedt waar je nu en in de nabije toekomst als business behoefte aan hebt. Registreer je webshop dus bij een e-commerce platform waar onder andere online betalen vlot verloopt en waar je voldoende ruimte hebt om de webshop te personaliseren. Sommige platformen zijn prima voor een hobbyverkoper,  maar hebben niet de professionele uitstraling en mogelijkheden waar je naar op zoek bent wanneer je een sterke positie in de markt wil innemen.

The following two tabs change content below.

Nick Van Ranst

Nick is mee verantwoordelijk voor de inhoud van hoedoen.be. Hij vindt het interessant om mensen met handige tips op weg te helpen naar een oplossing.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *