fbpx

Hoe de ideale balans tussen offline marketing en online marketing vinden? 

Het valt niet te ontkennen dat de digitalisering van onze samenleving steeds belangrijker is geworden. Dit zien we ook terug in de wijze waarop bedrijven met hun doelgroep communiceren. We brengen meer tijd door online en daar moet dan ook meer geadverteerd worden. Dit betekent echter niet dat je offline marketingtechnieken mag vergeten. In tegendeel zelfs. Juist een combinatie tussen offline marketing en online marketing is goud waard. In dit artikel leggen we uit waarom. 

Wat verstaan we onder offline marketing? 


De meeste ondernemers zijn wel bekend met de verschillende manieren om online marketing toe te passen. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van SEO-technieken, het creëren van een goede (vindbare) website en het toepassen van online advertenties. Maar wat verstaan we precies onder offline marketing? 

Offline marketing is opnieuw een veelomvattend begrip. Dit omvat eigenlijk alle marketingvormen die niet digitaal worden gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan flyers bestellen. Deze worden handmatig doorgegeven aan iedereen die daar baat bij heeft. Bijvoorbeeld mensen die op zoek zijn naar meer informatie of om de naamsbekendheid te vergroten tijdens een congres. 

Natuurlijk is er nog veel meer mogelijk. Denk aan brochures, het gebruik van visitekaartjes, posters, maar ook reclame op de televisie of advertenties in de krant behoren tot offline marketing. 

Voordelen van offline marketing 

We weten inmiddels allemaal wel dat online marketing niet vergeten mag worden. Dat kan ook niet meer. We brengen te veel tijd door op het wijde web. Ook het overgrote deel van de doelgroep bevindt zich dus hier. Maar uiteindelijk gaat het wel om de juiste combinatie. Want ook offline marketing biedt tal van voordelen: 

  • Op de eerste plaats doordat het de aandacht langer vast weet te houden. Als iemand een advertentie ziet voordat hij het door hem gewenste filmpje kan bewonderen, dan zal dit waarschijnlijk minder indruk maken of in elk geval minder lang blijven hangen. Krijgt hij echter een flyer in handen gedrukt? Dan gaat deze met hem mee. Thuis zal hij ook nog even blijven liggen. Het blijft in gedachten. Dat is precies wat je wil bereiken.
  • Spreek ook de oudere doelgroep op de juiste manier aan. Het is een feit dat vooral ouderen zich minder begeven op het internet. Als dit juist de doelgroep is die je zoekt of als je bedrijf zich richt op alle leeftijdscategorieën, dan laat je dus grote kansen liggen als je je enkel focust op online marketing. Met offline marketing betrek je iedereen.
  • Meer exposure. Als je offline marketing op een slimme manier aanpakt, dan zorg je voor meer en langere exposure met jouw merknaam en huisstijl. Bijvoorbeeld omdat de doelgroep jouw advertentie bij het bushokje ziet staan of in de winkel tegenkomt. Ze hoeven het niet eens echt bewust te lezen. Het brein pikt het vanzelf op en hierdoor ziet jouw merk er betrouwbaarder uit. Als ze in aanraking komen met jouw diensten of producten, zullen zij hier onbewust eerder voor kiezen als ze hier vaker mee in aanraking zijn geweest. 
The following two tabs change content below.

Nick Van Ranst

Nick is mee verantwoordelijk voor de inhoud van hoedoen.be. Hij vindt het interessant om mensen met handige tips op weg te helpen naar een oplossing.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *