fbpx

Hoe werken gokadvertenties precies?

Reclame voor gokken en de effecten ervan op sommige aspecten

Sinds verschillende staten sportweddenschappen hebben toegestaan en internetgokken populairder is geworden, is er een toename in advertenties voor deze activiteiten op alle mediaplatformen. Een van de problemen met gokadvertenties is hoe ze riskant gedrag normaliseren en ongezond gedrag aanmoedigen.

Het doel van gokadvertenties is het verhogen of initiëren van gokdeelname. Net als elk ander bedrijf moeten gokwebsites het opnemen tegen de moordende omgeving van de industrie.

Online sportkantoren spenderen miljoenen dollars aan advertenties om sportweddenschappen aan een breed publiek bekend te maken. Het is nog nooit zo eenvoudig geweest om mee te doen met de actie dankzij online casino’s en sportbooks, waaronder Intikkertje.nl, die het mogelijk maken om te wedden met één druk op de knop. 

De advertenties voor gokgelegenheden presenteren de activiteit als spannend en winbaar. Advertenties voor sportweddenschappen helpen de gokker hip en populair te lijken onder hun leeftijdsgenoten.

Advertenties voor loterijen tonen vaak “gewone” mensen die miljoenen dollars hebben gewonnen, waardoor kijkers aannemen dat zij het hadden kunnen zijn. Loterijpromotie normaliseert gokken effectief onder het grote publiek.

De impact van gokadvertenties

Probleemgokken en de rol van gokreclame is een veelbesproken onderwerp. Om de prevalentie van probleemgokken te beteugelen, hebben sommigen gepleit voor meer regelgeving voor mediakanalen die gokken promoten. De vraag is hoe efficiënt dergelijke stappen zouden zijn. Zoals de naam al doet vermoeden, wordt ook de efficiëntie van verschillende reguleringsstrategieën besproken. 

Het rapport is gedetailleerd en overtuigend. Het eerste deel van de discussie bouwt voort op een paper uit 2007 en voegt enkele inzichtelijke nieuwe gezichtspunten toe. Een ander deel bespreekt hoe marketing mensen die aanleg hebben voor gokstoornissen kan katalyseren. De invloed van de media op de houding van gokkers wordt ook besproken. Het literatuuronderzoek weerspiegelt de meest actuele informatie op dit moment.

Het rapport stelt vast dat het moeilijk is om te bepalen in welke mate gokadvertenties probleemgokkers beïnvloeden. Dergelijke onderzoeken zijn er niet geweest. Er zijn echter aanwijzingen dat reclame invloed kan hebben op de manier waarop kwetsbare groepen (zoals adolescenten en probleemgokkers) over gokken denken. Pathologische gokkers kunnen problemen hebben die worden verergerd door reclame die dwangmatige gokdrang opwekt.

Het artikel geeft aan dat er een gebrek is aan onderzoek naar de effectiviteit van verschillende reguleringsmethoden om de schade veroorzaakt door probleemgokken te beperken. Er is een kloof tussen de zorgen van beleidsmakers en regelgevers en de bevindingen van academische studies. 

Wat consumentengedrag en volksgezondheid betreft, is de gokindustrie het meest interessant voor onderzoekers. Politici en regelgevers bespreken de voor- en nadelen van verschillende regelgevende regimes, zoals monopoliemodellen en licentiesystemen. Daarom moet er meer communicatie zijn tussen academici en overheidsfunctionarissen.

Wie wordt beïnvloed door gokadvertenties?

Kwetsbare volwassenen

De prevalentie van gokadvertenties is om verschillende redenen problematisch, niet de minste daarvan is dat ze vaak gericht zijn op diegenen die het meest vatbaar zijn om overgehaald te worden om te gokken. Mensen die al geïnteresseerd zijn in gokgerelateerde onderwerpen, waaronder sport, zijn uitstekende kandidaten voor advertenties voor sportweddenschappen.

Onderzoekers hebben ontdekt dat probleemgokkers een grotere kans hebben om blootgesteld te worden aan en beïnvloed te worden door gokadvertenties. Wanneer een klant een gokje waagt bij een online bookmaker, houdt de bookmaker hun speelgewoonten bij om hen in de toekomst beter van dienst te kunnen zijn. 

Kinderen

Wat esports (online gaming) betreft, trekken advertenties voor goksites meestal een jongere doelgroep aan dan de bedoeling is. Mensen die op jonge leeftijd beginnen met gokken, zullen later in hun leven eerder een dwangmatige behoefte krijgen om te gokken. 

Onze cultuur heeft gokken zo genormaliseerd dat zelfs jonge kinderen ermee in aanraking komen en er een positief beeld van hebben. 

Om de alomtegenwoordigheid van gokmarketing tegen te gaan, moet publieke kennis en educatie over het onderwerp steeds meer gemeengoed worden. Drugs- en alcoholmisbruik worden in de klas behandeld, maar de problemen in verband met gokken worden zelden op deze leeftijd behandeld. 

Herstellende probleemgokkers

Mensen die herstellende zijn van een gokverslaving kunnen ook terugvalsymptomen ervaren wanneer ze worden blootgesteld aan gokreclames. De herstellende gokker kan een terugval krijgen als hij wordt blootgesteld aan reclames die gokken afschilderen als een aangenaam, luchtig en sociaal tijdverdrijf.

Kunnen advertentieprocedures een effect hebben op gokgerelateerde nadelen?

Er is een grote hoeveelheid consistente gegevens die het beperken van de blootstelling aan gokreclame ondersteunt, zelfs bij gebrek aan definitieve gecontroleerde onderzoeken. Degenen die al vatbaar zijn voor of de nadelige effecten ervaren van gokken zullen minder snel schade ondervinden van deze maatregel. Het beperken van reclame zou kunnen helpen om de negatieve effecten van gokken en de ongelijkheden die het verergert te minimaliseren. Vooral adolescenten en andere kwetsbare bevolkingsgroepen moeten minder worden blootgesteld aan reclame als onderdeel van initiatieven ter preventie van schade aan de volksgezondheid.

Het beperken van de blootstelling aan gokreclame kan de sociale schade en de kloof tussen arm en rijk die met deze industrie in verband wordt gebracht, verkleinen. Beleid dat de toegang tot reclame beperkt, vooral voor jongeren en andere kwetsbare bevolkingsgroepen, zou een vooraanstaande plaats moeten innemen in elke strategie ter preventie van schade aan de volksgezondheid. Het bewijs voor toekomstig volksgezondheidsbeleid zou aanzienlijk versterkt kunnen worden door beleidsevaluaties van dergelijke beperkingen met behulp van dezelfde benaderingen die effectief zijn bij het beoordelen van de effecten van andere reclamebeperkingen.

The following two tabs change content below.

Nick Van Ranst

Nick is mee verantwoordelijk voor de inhoud van hoedoen.be. Hij vindt het interessant om mensen met handige tips op weg te helpen naar een oplossing.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *