fbpx

Hoe adres wijzigen?

Stel dat je verhuist, hoe en bij wie kan je dan het makkelijkst je adres wijzigen? We lijsten het even snel voor je op:

Stap 1 – Wijziging bij de gemeente: Binnen de 8 dagen na een verhuis, meld je je aan bij de afdeling ‘bevolking’ van de lokale gemeente. Zij sturen nadien een wijkagent langs die op de nieuwe woonplaats komt controleren of u daadwerkelijk daar woont. Nadat deze is langs geweest en uw nieuw adres kan bevestigen, keert u terug met het attest van de wijkagent naar de dienst bevolking opdat zij het adres op uw ideniteitskaart kunnen wijzigen.

Stap 2 – Wijzig het postadres via Bpost met ‘Do My Move’. Deze dienst garandeert u gedurende 4 maanden tegen betaling dat al uw correspondentie op het nieuwe adres terecht komt. Gedurende die 4 maanden hebt u dan de tijd om alle afzonderlijke bedrijven en instanties te contacteren.  

Stap 3 – Contacteer de overige instanties: Dankzij de wijziging in stap 1, worden een heleboel instanties op de hoogte gebracht van uw verhuis, maar sommige dient u nadien nog zelf op de hoogte te brengen. Denk als belangrijkste daarbij aan:
Uw werkgever: U wil uiteraard niet dat iemand anders uw loonstrook of correspondentie in de brievenbus krijgt
Bank en verzekeraar: Evenmin wil u dat uw rekeningafschriften bij iemand anders belanden
Overige instanties: Denk aan energieleverancier, watermaatschappij, telecomprovider en andere lidmaatschappen

The following two tabs change content below.
Johan is mee verantwoordelijk voor de inhoud van hoedoen.be. Hij vindt het interessant om mensen met handige tips op weg te helpen naar een oplossing. Je kan hem vinden via Linkedin

Laatste berichten van Johan Van Asch (toon alles)

2 gedachten over “Hoe adres wijzigen?”

  1. Strybos Patrick

    Wat moet ik doen,mijn moeder is overleden de briefwisselingen blijven
    maar op haar adres komen,inplaats naar mij,de rekeningen blijven liggen

    graag een antwoord

    1. Beste Patrick,

      Bij een overlijden ligt de situatie natuurlijk nog anders:

      Wat in dat geval valt aan te raden: In je postkantoor kan je de dienst Mutapost van Bpost inschakelen, waarna de postwisseling van de overleden persoon tegen een extra vergoeding gedurende 4 maanden zal doorgestuurd worden naar jouw adres. zie ook ‘verhuizen’ op de website van Bpost.
      Tijdens die 4 maanden heb je zo ruim de tijd om alle bevoegde instanties (bank, energieleverancier, post, ziekenfonds, verzekeraar,..) van het overlijden van je moeder op de hoogte te stellen.

      Voor meer inlichtingen kan je ook terecht bij de dienst Burgerlijke Stand van uw gemeente.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.