Verkopen op Vinted: Hoe inpakken, verzenden en geld ontvangen

Het Litouwse bedrijf Vinted groeit hard en is ondertussen al meer dan 1 miljard waard. Zowel kopers als verkopers van tweedehandskleding op Vinted zijn laaiend enthousiast. De reden achter dit gigantische succes: In tegenstelling tot klassieke handelsplatformen faciliteert Vinted zowel de verzending als de betaling. Het heeft een veilige omgeving gecreëerd waarin je met vertrouwen iets kan verkopen.

Van zodra je iets hebt verkocht via de app, stel je je natuurlijk bepaalde vragen: Hoe moet ik de bestelling nu inpakken? Naar waar moet ik het pakket brengen om te verzenden? Hoe en wanneer ontvang ik het geld van de betaling? Daarop gaan we je in 3 stappen een antwoord geven:

Stap 1: Bestelling inpakken

Van zodra je iets hebt verkocht en de koper in kwestie heeft betaald, zie je bij het product volgende boodschap verschijnen:

Voorbeeld van Vinted melding dat je artikel verkocht is

Je hebt nu 1 week tijd om de bestelling in te pakken en te verzenden. Ga dus meteen aan de slag, want als je dit niet hebt gedaan binnen 1 week, wordt de transactie automatisch geannuleerd. Inpakken doe je door de bestelling in een willekeurige doos of stevige zak te steken (vb. een doos van Bol.com of Zalando) die het artikel moet beschermen.

Stap 2: Verzenden

De koper betaalt de verzendkosten en kiest via welk kanaal hij de bestelling wil ontvangen. In de bevestigingsmail van Vinted kan je zien voor welk kanaal de koper heeft gekozen. Er zijn daarbij 2 mogelijkheden waartussen een onderscheid moet gemaakt worden:

A) Koos de koper voor Mondial Relay, DPD, Correos, enz.?

Dan krijg je van Vinted een e-mail met in bijlage een reeds betaald verzendlabel. Dit verzendlabel plak je op de doos of stevige zak waarin het artikel zit. Die breng je dan naar een verdeelpunt van de transporteur. Bijvoorbeeld als de koper koos voor Mondial Relay, dan kijk je op de site waar de Mondial Relay afhaalpunten zijn en geef je daar het pakket af.

Van zodra je het pakket hebt afgegeven, krijg je in de Vinted app een link gestuurd met trackinginfo. Via deze link kan je status van de bestelling opvolgen.

Voorbeeld Vinted instructies voor verzending

B) Koos de koper voor Bpost of La Poste?

Dan krijg je van Vinted een e-mail met adresgegevens van de koper. Je moet dan via de Bpost website een Parcel label aanmaken en dat label op het pakket plakken. Nadien ga je met de bestelling naar een Bpost of Cubee punt en geef je het daar af ter verzending. Ook hier kan je via de code op de verzendlabel de status van de levering opvolgen.

Opgelet: Het nadeel van de Bpost methode is dat je als verzender zelf de kosten van de verzending moet voorschieten. Wanneer de bestelling is afgerond, krijg je deze verzendkosten wel teruggestort binnen het totaalbedrag dat je ontvangt.

Stap 3: Betaling ontvangen

Twee dagen nadat het pakket de status afgeleverd heeft gekregen of van zodra de koper op de button ‘Alles oké’ heeft gedrukt, maakt Vinted de betaling over naar je Vinted Portemonnee.

Vanuit je Vinted Portemmonnee kan je dan kiezen: Het geld naar je zichtrekening overschrijven of je kan rechtstreeks vanuit je Vinted portemonnee zelf kleding of andere artikels kopen op Vinted. Kwestie van het geld meteen terug te laten rollen 😉

Voorbeeld aankomende Vinted betaling
The following two tabs change content below.
Johan is mee verantwoordelijk voor de inhoud van hoedoen.be. Hij vindt het interessant om mensen met handige tips op weg te helpen naar een oplossing. Je kan hem vinden via Linkedin

Laatste berichten van Johan Van Asch (toon alles)

Leave a Comment