Hoe Vinted bestelling retourneren?

Reeds meer dan 700.000 Belgen hebben een account op Vinted om tweedehandskleding te verkopen of te kopen.

Met zo’n massa aan bestellingen kan er wel eens iets misgaan, maar Vinted is natuurlijk geen traditionele winkel en dus zijn de mogelijkheden om te retourneren zeer beperkt. Zo kan het alleen maar in extreme gevallen en dien je al binnen de 2 dagen te reageren, anders is het te laat. In onderstaand artikel leggen we uit wanneer en hoe je je aankoop kan terugsturen:

Wanneer mag je terugsturen?

Er zijn 3 duidelijke voorwaarden om te kunnen retourneren:

  1. Het betreft een extreme situatie: Het artikel is niet toegekomen, komt helemaal niet overeen met de beschrijving of raakte beschadigd tijdens het versturen. Je dient hiervan een foto te maken als bewijsmateriaal. In zeer extreme gevallen, bijvoorbeeld als je merkt dat het om een namaakartikel gaat, kan je Vinted zelf contacteren.
  2. Reageer binnen de 2 dagen: Binnen de 2 dagen nadat je het artikel hebt ontvangen, dien je in het gesprek met de verkoper te klikken op ‘Ik heb een probleem‘. De betaling aan de verkoper wordt dan in wacht geplaatst en je kan de foto’s als bewijsmateriaal naar de verkoper sturen om een overeenkomst te vinden.
  3. Dezelfde staat behouden: Je mag het kledingstuk niet gebruiken of wassen, de staat moet dezelfde blijven als waarin het is toegekomen.

Vind je het artikel niet mooi of past de maat niet? Dan kan terugsturen alleen maar als de verkoper hiermee akkoord gaat, maar hij is hier helemaal niet toe verplicht. In zo’n geval is het dus hopen op de goodwill van de verkoper zeg maar. Of je kan het natuurlijk ook gewoon weer zelf via Vinted trachten te verkopen, wie weet zelfs met een kleine winstmarge 😉

Hoe retourneren?

Stap 1: Gaat de verkoper akkoord met een terugbetaling en dat je de bestelling terugstuurt? Bezorg hem dan eerst en vooral een track & trace code of ‘retourbewijs’ van het retourpakket. De retourkosten van de verzending vallen onder rekening van de koper.

Stap 2: Vervolgens moet de verkoper binnen het gesprek klikken op de knop Dit probleem oplossen om dan nadien te kiezen voor Ja, doorgaan en terugbetalen. Hiermee wordt de terugbetalingsprocedure opgestart.

Stap 3: Enkele dagen later ontvangt de verkoper dan opnieuw zijn verkocht item en de koper zijn geld.

Komen koper en verkoper er samen echt niet uit? Dan druk je rechtsboven op de (i) > Help > Help en ondersteuning > Stuur een bericht en beschrijf het probleem dat leeft tussen beide partijen. Vinted zal dan de situatie analyseren en een beslissing nemen.

The following two tabs change content below.
Johan is mee verantwoordelijk voor de inhoud van hoedoen.be. Hij vindt het interessant om mensen met handige tips op weg te helpen naar een oplossing. Je kan hem vinden via Linkedin

Laatste berichten van Johan Van Asch (toon alles)

4 reacties

  • Michelle schreef:

    Hallo,

    Wat nou als de verkoper een andere maat opgeeft bij het artikel en dus je een totaal verkeerde maat ontvangt? Dan wil je uiteraard je geld terug maar moet je dan vervolgens ook de retourkosten betalen?

  • Karin schreef:

    Dat heb ik nu inderdaad ook.. Ik heb een compleet andere maat ontvangen dan aangegeven. Ik kan het wel retourneren maar dan moet ik dus de retourkosten betalen?? Het moet van nl naar België.

  • Sylvie schreef:

    Let op! De koper kan bij een elektronisch apparaat gewoon melden dat het niet werkt terwijl dit eigenlijk in perfecte staat is. Vinted kan niet controleren want ze vragen gewoon een foto. Vervolgens melden ze dat de koper het mag terugsturen. Resultaat: je bent je originele verpakking vh merk met beschermingsmateriaal kwijt + kans bestaat dat de koper het verkeerd gehanteerd heeft waardoor het nu defect is. U weze gewaarschuwd.

Leave a Comment