fbpx

Hoe de communicatie in je bedrijf optimaliseren?

Effectieve communicatie is voor elk bedrijf cruciaal, ongeacht de grootte of sector van het bedrijf. Het is als werkgever van groot belang om een duidelijke en open communicatie te hebben met je werknemers. Je hoort het wel vaker, ‘communicatie is key’, maar dit is wel echt zo. Als je als werkgever goed communiceert dan zorg je niet alleen voor een betere werking van de dagelijkse activiteiten, ook verbetert de productiviteit en de werksfeer. Hoe je nu kan zorgen voor effectieve communicatie, lees je hier!

Meer dan gewoon luisteren

Bij communiceren hoort ook luisteren. En nee, doen alsof je luistert is niet genoeg. Actief luisteren daarentegen wel. Maar wat houdt dat precies in? Bij actief luisteren leg je jouw focus volledig op je gesprekspartner, weg met je eigen gedachten! Daarbij geef je je gesprekspartner een groot compliment, want wees eens eerlijk, hebben wij niet allemaal graag dat iemand aandachtig luistert naar wat we zeggen? En je doet er jezelf ook plezier mee. Door actief te luisteren zal je beter begrijpen wat er verteld wordt. Kortom: actief luisteren is een ideale manier om de communicatie binnen je bedrijf te verbeteren.

Wees eerlijk

Feedback is ook een belangrijk onderdeel van effectieve communicatie. Zonder feedback, zal de communicatie in jouw bedrijf niet verbeteren en misschien zelfs verslechteren. Het is daarom belangrijk om voldoende feedback te geven aan je werknemers. Hun prestaties zullen er op verbeteren. Zelf feedback krijgen is ook van groot belang. Geef daarom je werknemers de ruimte om jou feedback te geven.

Hoe geef je nu het best feedback? Doe dit regelmatig, en niet pas aan het einde van het jaar. Geef zowel positieve als negatieve feedback. Hieruit kunnen je werknemers het beste leren. Doe dit wel op een constructieve manier. Het gaat voornamelijk over prestaties verbeteren en niet fouten benadrukken. Hoe concreter je bent, hoe beter de feedback toegepast kan worden. En last but not least, wees open voor feedback. Als je werknemers niet uit zichzelf feedback geven, mag je hier gerust naar vragen. Op deze manier wordt feedback geven aangemoedigd en zal het op termijn een positieve impact hebben op de communicatie in jouw bedrijf.

Wees duidelijk

Je kan niet van je werknemers verwachten dat ze resultaten behalen als ze niet weten welke resultaten ze moeten behalen. Wees dus duidelijk naar je werknemers. Plan een meeting en bespreek jouw vooropgestelde doelen, en laat ook hen aan het woord. Communicatie komt namelijk van beide kanten. Heb je graag wat advies over hoe je jouw doelen in een professionele omgeving beter kan communiceren, dan kan je de hulp inschakelen van een business coach. Deze persoon zal jou helpen met het bekijken van wie de ondernemer moet zijn om acties te ondernemen, welke acties ondernomen moeten worden en een helder beeld vormen van de te behalen doelen. En dit allemaal met het doel om jouw onderneming nog verder te laten groeien!

The following two tabs change content below.

Nick Van Ranst

Nick is mee verantwoordelijk voor de inhoud van hoedoen.be. Hij vindt het interessant om mensen met handige tips op weg te helpen naar een oplossing.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *