Hoe verbeter je de ecologische voetafdruk van jouw bedrijf?

Omdat de mensheid zich meer en meer bewust is van zijn impact op de wereld, zoeken vooral bedrijven naar manieren om hun verantwoordelijkheid op te nemen en uitstoot te reduceren. Wil jouw team werken aan een CO2-neutrale toekomst voor jullie bedrijf? Hopen jullie op een certificaat, of willen jullie gewoon een groen bedrijf worden? Dan begin je allereerst met de ecologische voetafdruk te berekenen. 

Wat is de ecologische voetafdruk van een onderneming

De ecologische voetafdruk laat eigenlijk zien hoeveel energie het bedrijf verbruikt. Er wordt gekeken naar de land- en wateroppervlakte en andere hulpbronnen die nodig zijn om de bedrijfsactiviteiten te ondersteunen. Daaronder mag je héél veel verstaan. Van hoeveel stroom je opwerkt, de tonnen uitstoot die je geproduceerd hebt door afval, de uitstoot van bedrijfswagens, en zelfs de duurzaamheid van je bouwmateriaal tellen mee. Je kan je voetafdruk laten berekenen door levenscyclusanalyses te laten uitvoeren. 

Waarom willen we die voetafdruk verminderen?

De belangrijkste reden is duidelijk. We willen onze voetafdruk verkleinen om een duurzamere en milieuvriendelijkere toekomst te bouwen. Maar voor bedrijven schuilt er ook een economische reden achter: marketing. Hoe groener je bedrijf, hoe verantwoordelijker en betrouwbaarder je overkomt. Daarnaast geeft je bedrijf en progressieve indruk en bouwt het een mooie reputatie op. Consumenten zijn zich steeds meer bewust van de menselijke impact op het milieu en zijn dus geneigd om bedrijven te steunen die zich inzetten voor een duurzamer beleid. Daarnaast mogen sommige bedrijven en sectoren rekenen op belastingvoordelen door hun bijdrage aan een beter klimaat. Als laatste kunnen bedrijven niet alleen hun impact op het milieu verkleinen, maar ook geld sparen door minder energie en hulpbronnen te gebruiken.

Hoe verminderen we die voetafdruk? 

De twee belangrijkste principes zijn simpel. Je wilt reduceren waar je verminderen kan, en compenseren waar verminderen niet kan. Eerst en vooral moet je natuurlijk weten waar je aan toe bent. Bereken je ecologische voetafdruk via een milieuproductverklaring om te weten waar je kan reduceren, en wat je kan compenseren. Zo weet je exact hoeveel ton uitstoot je geproduceerd hebt en waar die uitstoot zich precies bevindt. Reduceren kan door te kiezen voor groenere alternatieven door bijvoorbeeld met wagenparken in te zetten op elektrische voertuigen. Compenseren kan door verschillende projecten te sponsoren. Er bestaan veel verschillende initiatieven, dus kies eentje die bij het karakter van je bedrijf past. Zo kan je bijdragen aan de kost om waterputten te installeren voor gemeenschappen die daar nood aan hebben, goede doelen te sponsoren en bijdragen aan bebossing van kale gebieden.  

The following two tabs change content below.

Nick Van Ranst

Nick is mee verantwoordelijk voor de inhoud van hoedoen.be. Hij vindt het interessant om mensen met handige tips op weg te helpen naar een oplossing.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *