fbpx

Projectmanagement: hoe maak je van elk project een succes?

Projectmanagement, er is al veel over gezegd en al evenveel over geschreven. Hoe je een project het beste tot een goed einde brengt, is natuurlijk afhankelijk van je sector. Maar er is zeker ook een en ander te zeggen over hoe je dat het beste aanpakt om een succesvol project neer te zetten. En laat dat nu net zijn waar we ons in deze blog over zullen buigen. Hoe maak je van elk project een geslaagd project? Je leest het hier!

Projectfases

Een project is een grote opdracht die altijd duidelijk afgelijnd is en een aantal verschillende fases doorloopt. De eerste fase is de opstart of introductiefase. Hier analyseer je de opdracht, stel je eventueel een haalbaarheidsonderzoek op en maak je een projectplan op. Een projectplan omvat alle activiteiten, to do’s en benodigdheden om het project tot een goed einde te kunnen brengen, zodat beide partijen tevreden zijn met het resultaat. Het geeft je zicht op wat je te doen staat als team of onderneming.

Na het opstellen van het projectplan is het tijd om aan de tweede fase te beginnen. De concrete planning met doelen en kostenraming inbegrepen. Daarna is het tijd voor het echte werk. De uitvoering, oftewel fase 3. Deze derde fase hangt nauw samen met fase 4: de monitoring en controle. In fase 5, de laatste fase, wordt het product afgeleverd aan de klant.

Een project van a tot z rondkrijgen, is zoals je kunt lezen een behoorlijk werkje. Er komt heel wat bij kijken. Gelukkig kan technologie, en dan met name project management software, ons helpen om de boel op orde te houden en structuur en inzicht te krijgen in de berg aan informatie, taken, stakeholders, cijfers en rapporten.

Projectmanagement

Met zo’n projectmanagement software zit je dus helemaal goed. Eens je ermee aan de slag bent gegaan, zul je je afvragen hoe je ooit zonder hebt gekund. Het maakt een project opvolgen zo veel makkelijker! Bovendien zit er ook een CRM en een systeem voor boekhouden in verwerkt, waardoor je echt alles kan gaan koppelen om nog meer tijd te winnen en je workflow nog vlotter te laten verlopen.

The following two tabs change content below.

Nick Van Ranst

Nick is mee verantwoordelijk voor de inhoud van hoedoen.be. Hij vindt het interessant om mensen met handige tips op weg te helpen naar een oplossing.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *