fbpx

Hoe een aangetekende brief versturen?

Moet je een belangrijke brief/zending versturen met de post dan doe je er het beste aan om deze aangetekend te versturen. Op die manier kan je bewijzen dat je zending of brief effectief verstuurd is zonder dat er over de bestemmeling enige betwisting bestaat. Soms is het zelfs verplicht bij wet om aangetekend te versturen. Hierbij enkele voorbeelden van een aangetekende zending:

  • officiële, vertrouwelijke en originele documenten
  • opzegging van huurcontract, verzekeringscontract, energiecontract etc
  • zendingen voor verzekerings-, telefooncontracten etc
  • officiële briefwisseling met je werkgever
  • documenten over je gezondheid of waaraan je waarde hecht
  • een geschil
  • een klein (of groot) cadeau

Het kost je iets meer dan een gewone brief versturen maar je hebt wel een aantal voordelen om voor deze manier van versturen te kiezen.

  1. extra veilig
  2. juridische waarde (bewijslast indien nodig voor te leggen)
  3. vandaag op de post, morgen geleverd (althans dat wordt beweerd door bpost…)
  4. makkelijk online volgen waar je brief is

Een aangetekende brief versturen gebeurt in volgende stappen:

STAP 1

Ga naar een Bpost kantoor of postpunt bij jou in de buurt. In elk kantoor kan je een aangetekende zending laten versturen. Check het dichtsbijzijnde kantoor of postpunt op volgende link: https://www.bpost.be.

STAP 2

Je kan kiezen voor drie verschillende aangetekende zendingen:

  1. Standaard
  2. Met ontvangstbewijs voor absolute zekerheid
  3. Met verzekering op maat in geval van waardevolle zendingen

STANDAARD MET ONTVANGSTBEWIJS VERZEKERING OP MAAT
✓ Voor belangrijke zendingen ✓ Ontvangstbewijs met datum en handtekening ontvanger ✓ Voor waardevolle zendingen
✓ Basisverzekering ✓ Basisverzekering ✓ Afgiftebewijs met juridische waarde
✓ Afgiftebewijs met juridische waarde ✓ Afgiftebewijs met juridische waarde  
Vanaf 7,53€ Vanaf 8,88€ Vanaf 13,88€

STAP 3

Samen met een Bpost medewerker kan je de zending invullen. Dan ben je zeker dat alles correct is ingevuld. Je kan natuurlijk ook de nodige documenten aankopen en rustig thuis zelf invullen. Maar vergeet niet dat je dan nog een keertje terug moet gaan naar het postkantoor om alles af te geven. Zorg er dus voor dat je alle gegevens bij de hand hebt zodat je de zending meteen volledig kan invullen en afgeven. De postmedewerker bezorgt je nadien een afgestempeld afgiftebewijs. Hou dit goed bij!

STAP 4

Volg nu je zending online via de website van Bpost. Op het afgestempelde afgiftebewijs vind je een barcode die je kan ingeven in de “Track&Trace” op de website: https://track.bpost.cloud. Zo zie je waar precies je zending zich bevindt.

The following two tabs change content below.

Nick Van Ranst

Nick is mee verantwoordelijk voor de inhoud van hoedoen.be. Hij vindt het interessant om mensen met handige tips op weg te helpen naar een oplossing.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *