Hoe schadeclaim indienen bij Garantiefonds Reizen?

Het Garantiefonds Reizen is een verzekering die geldig is voor alle in België geboekte pakketreizen. Meer dan 500 bedrijven zijn hierbij aangesloten. Waaronder gelukkig ook Thomas Cook België.

Mensen die hun reis geboekt hebben via Thomas Cook België of via dochteronderneming Neckermann en deze nu met het faillissement van Thomas Cook in rook zien opgaan, kunnen een beroep doen op het Garantiefonds Reizen. Opgelet, het gaat enkel over reizen die geboekt zijn via een reisorganisator. Als je zelf het hotel of de vluchten geboekt heb, dan komt het Garantiefonds niet tussen.

Schadeclaim indienen

Een schadeclaim indienen doe je door naar de website van het Garantiefonds te gaan: https://www.gfg.be/contact/. Hou zeker je bestelbon en betaalbewijzen bij de hand om ze mee te kunnen doorsturen.

Geduldig zijn is de boodschap

Op de website van het Garantiefonds hebben we gelezen dat ze elk dossier zullen behandelen maar dat het de nodige tijd zal vergen. Reizigers die zich al op hun bestemmingen bevinden krijgen voorrang op de mensen die nog niet vertrokken zijn. Nadien wordt alles chronologisch volgens vertrekdatum behandeld. Indien je de reis hebt geboekt via een reisbureau, dan wordt er aangeraden om deze te contacteren.

Het Garantiefonds proberen contacteren via telefoon of mail wordt ten zeerste afgeraden. Ze kunnen door de huidige drukte immers geen antwoord verzekeren voor het afreizen.

Geen betalingen meer doen!

Het Garantiefonds Reizen raadt ten stelligste af om geen verdere betalingen te doen (bv voorschot of saldo) voor alle afreizen. Zo niet riskeer je om voor deze sommen geen terugbetaling van ons te ontvangen.

Ook stelt het Garantiefonds om zelf geen terugvlucht te regelen en indien je problemen ondervindt enkel en alleen het Garantiefonds Reizen te contacteren. Ook hier zou je dan geen terugbetaling voor kunnen ontvangen van het fonds.

Nog op bestemming en problemen?

Ben je nog op je bestemming en ondervind je problemen met je hotel of een andere leverancier,dan wordt er aangeraden het crisiscentrum van Buitenlandse Zaken te contacteren op het nummer +32 2 501 40 00.

Zeker je niet laten dwingen om een tweede maal je reis te betalen. Dit is immers in strijdt met de nationale en internationale regelgeving. Indien nodig kan je het lokale consulaat of de ambassade contacteren die van deze zaak op de hoogte zijn.

Bron: www.gfg.be

The following two tabs change content below.

Nick Van Ranst

Nick is mee verantwoordelijk voor de inhoud van hoedoen.be. Hij vindt het interessant om mensen met handige tips op weg te helpen naar een oplossing.

2 reacties

  • Caudenberg Jean schreef:

    Dag Nick ,Ik heb een cruisesreis geboekt bij Thomas Cook , Ik heb voorschot betaalt van 1250 € voor begin Juni 2020 op reis te gaan . ik ben dan naar J tui geweest zij nemen mijn voorschot over als ik bij hun een reis boekt , maar ik moet wel 305 € laten vallen voor de annulatie verzekering 8% die ik genomen op mijn cruisesreis van een totale som van 4005.34 € maar ik heb maar 1250 € voorschot dat ze nu 8% op die voorschot som aftrekken ok . Wat is juist AUB moet ik het via het garantiefonds regelen en trekken jullie ook die som van305 € eraf .

    • Nick Van Ranst schreef:

      Dag Jean, het beste dat je kan doen is contact opnemen met het Garantiefonds Reizen. Zij kunnen je het hierin het beste bijstaan. Grt, Nick

Leave a Comment