Hoe TV Vlaanderen opzeggen?

Op internet zien we veel vragen opduiken over hoe men TV Vlaanderen kan opzeggen. Daarom gingen we op onderzoek over hoe u dat precies kan doen:

Stap 1: Lees de voorwaarden erop na
Lees de verkoopsvoorwaarden van TV Vlaanderen  erop na, daar staan onder ‘Artikel 5 – beëindiging’ de precieze opzegvoorschriften (minimale duur, opzegkosten, enz.)

Stap 2: Stel een aangetekende brief op
In de verkoopsvoorwaarden staat dat opzeggen kan door te telefoneren (02/403.03.33), per mail of per brief. Online zijn echter heel wat verontwaardigde reacties te lezen van mensen die belden naar de klantendienst en daar te horen krijgen dat opzegging telefonisch niet mogelijk is en enkel per brief kan gebeuren. Bespaar uzelf daarom de moeite en stel een aangetekende brief op. Deze brief kan er als volgt uitzien:

Van: uw gegevens
Aan: TV VLAANDEREN
t.a.v. klantenservice
Postbus 12250

1930 Zaventem

Betreft: opzegging vanwege abonnee nummer XXX

Geachte,

Middels dit aangetekend schrijven wens ik per direct op (datum van verzending) mijn abonnement stop te zeggen, de voorziene opzegtermijn van 30 dagen in acht genomen.

Met vriendelijke groeten,
Uw naam + handtekening


Stap 3: Druk dubbel af en verstuur aangetekend
Dan drukt u 2 exemplaren af (1 voor de ontvanger en 1 voor uzelf) waarvan u het exemplaar voor TV Vlaanderen aangetekend verstuurt naar TV Vlaanderen – t.a.v. klantenservice – Leuvensesteenweg 643 – 1930 Zaventem. Zo bent u zeker van u zaak dat de brief goed toekomt en hebt u bewijsmateriaal in handen.

Stap 4: Problemen?
Treden er problemen op met de opzegging van het contract? Dan is het mogelijk, zoals ook te lezen staat in de verkoopsvoorwaarden van TV Vlaanderen, om contact op te nemen met de Ombudsdienst voor Telecommunicatie (tel. 02/223.09.09 of via klachten@ombudsmantelecom.be)

Alternatieve methode: per e-mail of telefoon
We kregen onderaan in de reacties op dit artikel te lezen dat opzeggen ook mogelijk zou zijn door een mail naar: klantendienst@tv-vlaanderen.be  of telefonisch op het nummer  02/403.03.33. Ervaringen hiermee zijn altijd welkom. Opzeggen via aangetekend schrijven heeft echter steeds een juridische meerwaarde en is bijgevolg aan te raden.

Het kan anders: TV-Vlaanderen online opzeggen via sepastop.eu

Geen zin om naar het postkantoor te gaan? Zeg dan op via sepastop.eu. Zij versturen de aangetekende voor jou! Het is snel geregeld en door de verzendbevestiging ben je 100% zeker: surf naar sepastop.eu.

The following two tabs change content below.
Johan is mee verantwoordelijk voor de inhoud van hoedoen.be. Hij vindt het interessant om mensen met handige tips op weg te helpen naar een oplossing. Je kan hem vinden via Linkedin

30 reacties

  • Dewaele Koen schreef:

    Naar welk adres moet een opzeggingsbrief worden verstuurd?????

    Postbus 12250, te Zaventem of Leuvensesteenweg 643 te Zaventem????

    Mvg,
    Koen

    • Johan Van Asch schreef:

      Beste Koen,

      Dit kan je versturen naar Postbus 12250 te 1930 Zaventem

      • Herman schreef:

        TV Vlaanderen zit al enkele jaren niet meer aan de Leuvensesteenweg 643 te Zaventem. Ik ben daar ooit eens geweest voor mijn decoder en op dat adres zit al enkele jaren een ander bedrijf. Het nieuwe adres van TV Vlaanderen wisten ze niet. Toen ik belde naar TV Vlaanderen op 02/790 2 790 hebben ze gezegd dat ik aangetekende zendingen moest sturen naar Postbus 12250 te 1930 Zaventem.

  • Pieter Verherstraeten schreef:

    Net met de klantendienst gesproken. Opzeggen kan ook via email naar klantendienst@tv-vlaanderen.be

    • Johan Van Asch schreef:

      Bedankt voor deze aanvulling Pieter!

      • Gysemans schreef:

        Beste,

        Dient er steeds een opzegtermijn van 30 dagen nageleefd te worden wanneer wij zelf aangeven dat we het contract wensen stop te zetten?
        In je voorbeeldbrief stond een termijn van 30 dagen vandaar mijn vraag, ik vond geen specifieke termijn terug in het pdf-bestand rond algemene verkoopsvoorwaarden.

        Mvg

        • Johan Van Asch schreef:

          De 30 dagen hebben we als indicatief voorbeeld genomen omdat er vroeger in de verkoopsvoorwaarden stond: “Opzegging van het Abonnement dient per aangetekende brief te gebeuren en is alleen mogelijk tegen het einde van een lopende abonnements periode met inachtneming van een opzegtermijn van 30 dagen”.

          Maar het klopt inderdaad wat je schrijft: in de huidige algemene voorwaarden die nu online staan, staat er geen precieze opzegtermijn meer vermeld. We zullen TV Vlaanderen contacteren om na te vragen wat de huidige opzegtermijn is.

  • Mestdagh Kris schreef:

    Te lezen op de achterkant van een factuur:

    Opzegging van het Abonnement dient per aangetekende brief te gebeuren en is alleen mogelijk tegen het einde van de eerste abonnementsperiode met inachtneming van een opzegtermijn van 30 dagen. Indien het
    Abonnement stilzwijgend is verlengd, is opzegging op ieder ogenblik en
    zonder vergoeding mogelijk met inachtneming van een opzeggingstermijn van 1 maand.

  • Wijns Guido schreef:

    Hoi ik heb 2kaarten van tv-vlaanderen maar heb de mobilhome weg gedaan en heb maar 1 kaart nodig voor thuis te kijken wat moet ik doen voor dat te regelen voor die prijs in vermindering te brengen grtjWijns Guido

  • Smet schreef:

    Beste,

    Mijn ouders hadden een abonnement op tv- vlaanderen. Wegens hun verhuis naar een rusthuis heb ik dit per aangetekend schrijven tv-vlaanderen laten weten dat zij hun abonnement moesten stopzetten. Toch krijgen mijn ouders opnieuw rekeningen om te betalen. Bij één van die rekeningen staat vermeldt dat er een restwaarde hardware bij opzegging moet betaald worden van 65 euro. Kan dit zomaar?

    • Johan Van Asch schreef:

      Hallo Sabine,

      Goeie vraag! Ik dacht spontaan meteen aan de nieuwe telecomwet van 1 oktober 2012 die maakt dat de consument zonder opzegvergoeding kan overstappen inzake tv, telefonie en internet tot ik het volgende las op http://www.belgium.be/nl/nieuws/2012/news_telecomwet.jsp : “Er wordt evenwel voorzien in een uitzondering voor koppelaanbiedingen die in ruil een abonnement van bepaalde duur of een product (gsm, tablet, decoder, …) aanbieden, gratis of voor een zeer democratische prijs. In geval van voortijdige opzegging kan de operator een bijkomende schadevergoeding claimen die de restwaarde van het product op het ogenblik van de verbreking van het contract niet overschrijdt.”

      Ik vrees dus dat TV Vlaanderen in dit geval effectief nog een restwaarde op de hardware kan terugvorderen, maar bij verdere twijfel zou ik je aanraden contact op te nemen met hun klantenservice: 02 790 2 790

  • Gerard schreef:

    Beste,

    We zouden graag ons contract willen beëindigen bij TV-Vlaanderen, die normaal op 01/01/14 stilzwijgend zou verlengd worden. Nu zijn we wel al 16/12 en is de opzeggingstermijn van 30 dagen te kort om dit nog voor 01/01/14 te doen gelden. Betekent dit dat we opnieuw 12 maanden verplicht bij TV-Vlaanderen moeten blijven of zal dit vanaf 01/02/14 kunnen gestopt worden?

    Alvast bedankt!

  • magda schreef:

    Beste, ik wil graag men abonnement opzeggen, en nu vertelt tv vlaanderen mij dat ik verplicht ben de volledige 24mnd uit te zetten vermits wij met de nieuwe decoder stilzwijgeng hebben verlengd. Nu moet ik tot april 2014 betalen. Kan dit?

  • Rosita schreef:

    Ik maak al meer dan 2 jaar geen gebruik meer van tv Vlaanderen en even goed sturen ze mij nog een rekening, nu weer 2014,zij zien toch dat er niet gekeken word, ik heb ook geen decoder,kaart en contract !
    Ik kan helemaal niet zien wanneer dat het contract eindigd
    Wat dan
    Van mijn part mogen ze de centen van 2014 houdén als ze mijn contract maar gelijk beëindigen
    Rosita

    • Johan Van Asch schreef:

      Hallo Rosita,

      Om op te kunnen zeggen moet je gewoon bovenstaande stappen volgen. Je hebt natuurlijk wel een abonnee- of contractnummer nodig om in de aangetekende brief te zetten. Als je die niet hebt, kan je hen bellen op 02/403.03.33 en kunnen ze je die per telefoon wel bezorgen.

  • rutten peter schreef:

    21 maart 2014 heb tv vlaaderen aan gevraagd heb ik ook gekregen na een maand heb ik vaste telefoon en internet aan gevraagd nooit gekregen hebben mee aan de draai gehouden en gezegd dat ze er voor zullen zorgen heb elke dag er voor gebeld en mails gestuurd na en tijd hadden ze bij tv vlaaderen gezegd dat ik geen vaste telefoon en internet kreeg ben toen gestopt met tv vlaaderen maar moet een hoog bedrag betalen allenn voor tv 488 euro bedankt daar voor ingrid

  • Goens dominique schreef:

    Dus,als ik het goed heb kan ik tv-vlaanderen ook via mail opzeggen?Want wat is eigenlijk het verschil tussen een aangetekend schrijven en een e-mail?Dat een e-mail geen bevestiging is of dergelijke?

    • Johan Van Asch schreef:

      Hallo Dominique,

      Een aangetekend schrijven geef je af op het postkantoor. Je moet handtekenen voor verzending, krijgt een verzendbewijs mee en het is juridisch gezien de enige juiste manier om op te zeggen. De juridische waarde van een e-mail daarentegen wordt vaak betwist en volgens de algemene voorwaarden is het ook geen correcte methode.

      • Goens dominique schreef:

        Maar men doet moeilijk bij tv-vlaanderen,ik ben er mij van bewust.Dus tja,een aangetekend schrijven zoals u vermelde bovenaan dan maar.Clearwire of b-lite is ook zoiets(die internet modems die alleen in brussel,leuven,aalst werken)Morgen op 22 april gaan ze hun oudere modem vervangen door 4g modems.Nu,die moet je zelf wel halen bij een b-lite dealer.Service aan huis kennen ze niet;-)De klantendienst van B-lite is haast onbereikbaar.Erger dan tv-vlaanderen.

  • marc maegh schreef:

    opzeg van tv vlaanderen internet,telefoon en tv want ik moet naar de gevangenis 1 september

  • Herwig Vermeire schreef:

    Beste gebruikers van TV Vlaanderen,
    TV Vlaanderen is geen Belgische firma. Zij is geregistreerd in Luxemburg en om U rechten te halen moet U naar Luxemburg gaan.
    Het bureel in Zaventem is enkel een bijhuis van Luxemburg. DE ombudsdienst of het ministerie van economische zaken verwijst voor alle klachten naar de economische dienst van de Europese gemeenschap.
    Weet ook dat de zogezegde service centers niet in handbereik liggen, bv. ST. Niklaas, Retie, enz. Tevens voor gebruikers van een M7 toestel, het is het slechtste wat ik ooit gezien heb. Het zit vol technische en software fouten en er wordt niets aan gedaan. Installateurs raden meestal een merk aan dat ze vertegenwoordigen en die kunnen wel helpen als ge problemen hebt.
    DE service die U aan de telefoon krijgt is een call center met geen of weinig technische ervaring. Ik gebruik satelliet radio- en TV sinds 1988, toen analoog.
    Ik heb gedurende minstens zes maanden getracht een oplossing te krijgen voor alle zenders die onder de cimkaart vallen. Deze gaven geen beeld op HD, gaven blokjes beeld of geen verbinding. IK heb honderden mails gestuurd met de vraag om hulp en na zes maanden heb ik het contract opgezegd. Ik heb er Telenet bijgehaald, hoofdzakelijk voor de Belgische zenders. Maar de open air zender die blijf ik beluisteren met meeste smaak voor Oostenrijkse zenders zoals Radio U1 Tirol, dit voor de radio. Voor TV kijk ik meestal naar MDR en ORF Europa.
    Voor die willen, mijn e-mailadres mag iedereen gebruiken.

    groetjes

    Herwig Vermeire

  • Noel schreef:

    Heb gisteren TV Vlaanderen opgezegt met aangetekend schrijven
    direct naar de maatschappelijke zetel in luxemburg

  • Michiels Robert schreef:

    Kan ik tv vlaanderen enkel in de zomer gebruiken . Van 1april tot 1october daar ik die periode op de kamping verblijf, en thuis niet in de mogelijkheid ben om en schotel te plaatsen graag ee antwoord op deze vraag dank u

  • Tim Gijbels schreef:

    https://www.tv-vlaanderen.be/uploadedFiles/Prospect/Klantenservice/Downloads/Algemene_verkoopsvoorwaarden_TVV_kopen.pdf
    Wijzen van opzeggen:
    Art. 4 Duur van de Overeenkomst
    Art. 5 Beëindiging

    Het staat klaar en duidelijk in de Algemene verkoopsvoorwaarden:
    5.3 Opzegging van een Abonnement geschiedt bij voorkeur
    telefonisch, op nummer 02/403.03.33 van de TV VLAANDEREN
    klantenservice, of op schriftelijke wijze per email of per brief.

    • Nick Van Ranst schreef:

      Dag Tim, bedankt voor de toevoeging. We hebben dit ook aangepast in ons artikel. We geven toch steeds de voorkeur aan opzegging via aangetekend schrijven omwille van de juridische (meer)waarde. Grt, Nick

Leave a Comment